Niks dan sterren en bergen - Reisverslag uit San Martín de los Andes, Argentinië van Rosa Knaap - WaarBenJij.nu Niks dan sterren en bergen - Reisverslag uit San Martín de los Andes, Argentinië van Rosa Knaap - WaarBenJij.nu

Niks dan sterren en bergen

Door: Rosa van der Knaap

Blijf op de hoogte en volg Rosa

09 April 2016 | Argentinië, San Martín de los Andes

Als kleine Rosa hebben mijn ouders poging na poging gedaan om mij met plezier deel te laten nemen aan hun wandelingen. En ook al ben ik slechts een klein tikje eigenwijs, lukte dat ze toch vaak niet. Maar wanhopige wandelliefhebbers met tegenstribbelend grut; houdt moed, er is een manier om van elke wandeling een feestje te maken! Zelfs nu ik voor mijn plezier de bergen verken ben ik er niet ongevoelig voor, en ik niet alleen.. (bam bam bam cliffhanger)

Vorige week ben ik met mijn vader in een iets wat rammelend bakje over Ruta 40 wezen touren. Wat fijn, tijd voor een feitenuurtje! Ruta 40 is de langste route van Noord- naar Zuid-Argentinië met haar 5000 km, ze doorkruist 20 nationale parken, stijgt en daalt tussen zeeniveau en een hoogte van 5000 meter en loopt door 27 bergpassen in de Andes. Een groot deel is eigenlijk wel saai, gewoonweg gewoon weg. Maar het stuk tussen San Martin de Los Andes en Villa Traful is bijzonder mooi. Deze Ruta de los Siete Lagos (route van de 7 meren) loopt dwars door de Andes en het Lake district. Wij zijn heen en weer gereden in 4 dagen, van San Carlos de Bariloche naar Villa Traful, en vanaf daar naar San Martin en weer terug naar Bariloche.

Via 1,5 uur asfalt en 40 kilometer grintweg (ook bijna 1,5 uur) kwamen we in Villa Traful. Daar zaten we in een prachtig hotel met uitzicht over een van de vele grote meren, met daarachter niks dan bergen. Deze 'stad' was buiten het seizoen bijzonder stil, en wanneer je 's avonds over het water keek was er nergens een lichtje te bekennen aan de overkant. De miljoenen sterren die je aan de hemel zag staan compenseerde dat ruimschoots!

Toen de zon weer opkwam in dit paradijsje maakten Koos en ik een hike naar 2 watervallen. Op de laatste hoek in de bewoonde wereld voor we de bossen introkken zat een groep pups. Geen baby's maar zo'n 4/5 maanden. Uiteraard moest ik die knuffelen, en zelfs vaders werd een beetje verliefd. Toen we ons pad insloegen, liepen we ineens niet meer alleen. Vijf pups (van verschillend formaat en ras) en een grote Lassie hond vergezelde ons. En na 2,5 uur liepen de kinders nog steeds mee. Lassie wees ons de weg en het grut liep ons voor de voeten. De watervallen boven waren niet echt de moeite waard, maar het was absoluut een van de leukste wandelingen die ik ooit gemaakt heb. Dus gillende moeders en vaders met handen in het haar, neem een nest pups! Geen kind zal meer tegenstribbelen tegen een wandeling!

Maar alle gekheid op een stokje, het Lake District is prachtig. Helder blauwe meren, vulkanen, sneeuwtoppen, groene bossen en een heerlijke zon. Bariloche en San Martin konden mij eerlijk gezegd gestolen worden, 5 minuten buiten deze stadjes wil je zijn. Het ruikt naar dennenbomen, de lucht is strak blauw en kilometers lang kom je niks en niemand tegen. Geen enkele foto kan echt weergeven wat we hebben gezien, maar we doen een poging. Ooit kom ik hier terug met een tentje of een camper en ga ik kamperen op de allermooiste plekjes. Argentina, I think I'm falling for you..

So far for now,

Adios x

  • 09 April 2016 - 05:08

    Moreno Le Loux:

    Rosie wat leuk om te lezen en wat leest het lekker weg. Ik ben blij dat je het naar je zin hebt maar ik (en ik weet zeker ook het voltalig keukenpersoneel, de bediening, je collega's bij het sportfonds bad en de burgermeester van amersfoort) zal ook blij zijn om je weer terug te hebben. Heeel veel plezier nog en hopelijk tot snel. Groetjes een dikke kus (ook namens het voltalig keukenpersoneel, de bediening, je collega's bij het sportfonds bad en de burgermeester van amersfoort) Moreno le loux. De moreno le loux....ik hoop trouwens wel dat dit een prive berichtje wordt maar goed we zullen zien ;)

  • 09 April 2016 - 05:09

    Moreno Le Loux:

    Haha niet dus

  • 09 April 2016 - 06:01

    Paulien :

    Jaa! Ik wil die, die je op schoot hebt! En 1 van die zwarte....Wat een schatjes..
    Ik ben een tevreden mens.. opvoeding méér dan gelukt !
    En ze kan nog goed schrijven ook, prachtig verslag weer !!

  • 09 April 2016 - 21:05

    Welmoedt:

    Rosa, wat heerlijk weer om te lezen. Ik wil er gewoon zo naar toe!
    Prachtige foto's .
    Ik weet nog wel dat Park als pup bij een wandeling ( in Limburg notabene) in een rugzakje moest na een paar honderd meter. Dat gaan er nu dan dus 5 worden. Lijkt me helemaal leuk!
    Veel plezier nog samen.
    Welmoedt

  • 09 April 2016 - 21:08

    Anke:

    Zo te zien heb je het heel erg naar je zin. Geniet nog van de laatste dagen!

  • 10 April 2016 - 13:55

    Anneke:

    Oh, wat heb ik toch veel gemist in mijn leven, ik word bijna een ontevreden mens,terwijl ik dat in wezen toch niet ben ! Maar ik geniet met jullie mee hoor ! Dat merengebied in de Andes lijkt me schitterend, Koos mailde daar ook al over. En dan die hondjes, wat grappig, waar kwamen die in godsnaam vandaan ? Jullie hebben ze toch wel wat lekkere brokjes gegeven hé, ha ha ! Leuke én mooie foto's ook.
    Nog tien dagen genieten ! Lieve groet

  • 13 April 2016 - 14:46

    Hanne:

    Wow Rosa, wat een mooie reisverslagen schrijf je. En wat een prachtige foto's. Ik krijg zo ook meteen weer veel zin om op reis te gaan. En ik zou ook nog bijna zin krijgen in een nest puppy's.... Ik zal het de kinderen maar niet laten zien, voor je het weet breng je ze op ideeën. Jammer dat jullie reis al weer voorbij is, het is erg leuk om via jouw verhalen en foto's een beeld van Argentinië te krijgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosa

Actief sinds 20 Feb. 2015
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 14161

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 19 April 2016

Argentinië

06 Maart 2015 - 20 April 2015

Thailand

Landen bezocht: