Een chaotische Efteling met olifanten en puinzooi - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Rosa Knaap - WaarBenJij.nu Een chaotische Efteling met olifanten en puinzooi - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Rosa Knaap - WaarBenJij.nu

Een chaotische Efteling met olifanten en puinzooi

Door: Rosa van der Knaap

Blijf op de hoogte en volg Rosa

11 Maart 2015 | Thailand, Ayutthaya

Wanneer je een stukje chocolade eet vind je het misschien lekker. Wanneer je een kilo chocolade eet, word je hoogstwaarschijnlijk een beetje misselijk, en in ieder geval hoef je niet per se nog meer ervan. Hetzelfde gaat op de voor alles wat ik hier zie. De eerste tempels en budda's waren zo indrukwekkend en geweldig. Maar aangezien ze hier letterlijk op elke straathoek staan, wordt het een stuk minder bijzonder. Aan de andere kant; er zijn op deze manier wel een aantal dingen waarop je kunt vertrouwen in Thailand. Je kan geen straat door zonder 2 tempels en 3 7/11's (de Thaise supermarkt) tegen te komen!

Sommige tempels zijn ook behoorlijk kitsch. Op het overdreven af.. Alsof iemand die van dierenprint houdt zijn hele huis erin bedenkt, met koeienprint mokken, een tijgerprint bank, zebrastyle muren en zelf slangenprint kleding.

Afgelopen maandag ben ik met 2 jongens uit het hostel naar de floating markets geweest in Bangkok. We zijn met de taxi naar de bootjes gereden (een rit van 1,5 uur...) en toen we daar aankwamen bleek het best duur te zijn. We vroegen aan onze taxichauffeur of hij ons naar een ander instappunt kon brengen, waarop hij beweerde dat dit het enige punt was (uiteraard niet waar). Jup, even vergeten dat taxi en tuktukdrivers constant deals met reisbureau's, tourgidsen en toeristische trekpleisters hebben.. De floating market zelf was wel echt leuk, heel druk en chaotisch. Botsen is geen probleem daar. Na 2 uur dingen we weer heerlijk 1,5 uur huis met de taxi. Overigens ben je nog steeds in bangkok na zo lang rijden.

Over rijden gesproken, in Thailand zien mensen verkeersregels, -borden en -tekens meer als aanbeveling dan als regels. Strepen op de weg bijvoorbeeld? Nah, er gebeurt niks met je auto als je er bovenop gaat rijden hoor! Zebrapaden? Dat is puur versiersel van de weg, stoppen hoef je er niet voor. Kijken voor je invoegt? Waarom zou je? De mensen achter je remmen maar. En eigenlijk lijkt het allemaal best goed te gaan, iedereen is best relaxed.

Op de weg terug stopten we bij een olifantenparkje. Je kon op de olifanten rijden, maar dat was zeker niet het plan. Wel heb ik een olifantje geaaid! Eigenlijk voelt de huid aan als de stam van een palmboom of zoiets. En met wat losse haartjes hier en daar lijkt zo'n beestje net op een oud mannetje! De slurf daar in tegen is een beetje creepy, net een levende stofzuiger.

Eind van de middag vertrokken we naar een van de hoogste skybarren in de wereld. Dat was zo geweldig! Je kon kilometers en kilometers ver kijken, en daar waren nog steeds lichten van de stad. Bangkok is zo groot.. We bleven daar tot een uur of 8/9, en ook in het donker, met alle lichtjes, was het uitzicht la formidablee!

Dinsdag zou ik alleen op pad gaan naar Ayutthaya, ooit de hoofdstad van Siam, en nu eigenlijk meer een groot dorpje met vele, vele tempels en ruines. Voor slechts 2,80 ben ik met de bus, de skytrain en een autobusje naar Ayutthaya gereisd. Daar aangekomen was het nog 5 minuten lopen naar het hostel dat ik uitgekozen had, lang leve de lonely planet. Gelukkig had de lieve gastvrouw nog een geschikte kamer vrij.

In de middag heb ik een tuktuktoer gedaan met 2 meisjes uit het hostel. We reden langs een stuk of 5 tempels waar we 20/30 minuten konden rondkijken. Het gaf wel een leuk beeld van het eiland (Ayutthaya is een soort eiland) en een eerste indruk van de tempels. De Wat Chai Wattanaram is zo indrukwekkend dat ik daar nog een keer langer heen ga.

's Avonds teruggekomen in het hostel zaten letterlijk OVERAL salamanders of hagedissen. Dat schijnt goed te zijn, omdat ze spinnen en muggen eten. Nou ik ben geen grote fan van alle beesten die ik zojuist opgenoemd heb, en was heeeeel blij dat er geen enkele op mijn kamer zat en ik goede horren heb voor de ramen.

Vandaag (woensdag) heb ik wat rondgelopen op de marktjes en zo'n 1,5 uur gezocht naar een internetcafe. Dan merk je gelijk dat je niet meer in Bangkok bent! Ik ga zo nog wat tempels bezoeken, en plannen maken voor morgen..

Alles wat ik tot nu toe gezien heb in Thailand zou je kunnen indelen in 3 catagorien: Eftelingstijl, nieuw en oude bende. Het is bizar wat voor prachtige tempels er staan midden tussen het afval. Of een soort sloppenhuisje met een golfplaatdak, tussen de prachtige nieuwbouw. Je hebt hier de mooiste straatlantarens die ik ooit gezien heb, en ze staan tussen de lelijkste electriciteitspalen.

So far for now,

Byee x

  • 11 Maart 2015 - 08:43

    Maartje:

    Gaaf allemaal weer travelchick! Superleuk dat je die foto's erbij kunt zetten, geeft echt een beeld bij wat ik me anders amper kan voorstellen. Kan me idd wel voorstellen dat je ook een overdosis aan tempels etc kunt krijgen.. Maar je onderneemt wel echt veel leuke dingen :) Adios! xxx

  • 11 Maart 2015 - 09:25

    Koos:

    Een eiland midden in het land. Mooi om op de kaart te zien hoe twee rivieren voorbij Ayutthaya samen komen, maar ook voor deze plaats al een verbinding hebben met elkaar, zodat je inderdaad kunt spreken van een eiland.
    Inmiddels weet ik al van je dat het minstens 1 mug gelukt is om de afgelopen nacht in jouw slaapkamer te bivakkeren. Vervelend die jeuk.

  • 11 Maart 2015 - 10:25

    Anneke:

    Ha Rosa ! Je hebt in die paar dagen al heel wat gezien en je hebt best een kritische kijk op het een
    en ander en terecht. Leuk dat je zo nu en dan ook dingen samen kunt doen met andere reislustige
    jongeren. Begreep ik van Maartje dat je ook foto's bij je verslag plaatst ? Dat moet ik dan nog even
    uitzoeken, want die heb ik no niet kunnen ontdekken.
    Het ga je goed en tot de volgende keer !

  • 11 Maart 2015 - 10:29

    Anneke:

    P. S. Wat hebben ze mijn zinnen weer raar uit elkaar gerafeld.. Stomme computer !

  • 11 Maart 2015 - 22:12

    Welmoedt:

    Nou Rosa, daar heb je nou zelf zo braaf je rijbewijs voor gehaald.....
    Ik zie het helemaal voor me, dat chaotische verkeer, die herrie en drukte, tussen Kunst en Kitsch......Bizar en mooi.
    Blijf je verbazen en geniet ervan!
    Welmoedt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosa

Actief sinds 20 Feb. 2015
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 14162

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 19 April 2016

Argentinië

06 Maart 2015 - 20 April 2015

Thailand

Landen bezocht: