Smiling my way up north - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Rosa Knaap - WaarBenJij.nu Smiling my way up north - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Rosa Knaap - WaarBenJij.nu

Smiling my way up north

Door: Rosa van der Knaap

Blijf op de hoogte en volg Rosa

15 Maart 2015 | Thailand, Sukhothai

Als je in Thailand naar iemand glimlacht, draait het vaak norse gezicht van de desbetreffende persoon vaak meteen met 180 graden. Figuurlijk dan gelukkig! Thaise mensen waarderen vrolijkheid en beleefdheid enorm. Thailand wordt wel eens het land van de glimlach genoemd, en daar sluit ik me enigszins bij aan. Ik zou er alleen eerder het land van reflectie noemen. Wanneer jij hier vrolijk, vriendelijk en lachend rondloopt, krijg je dit 100% van de bevolking terug. Het valt me op dat veel toeristen dit jammer genoeg niet doen, en ook zo'n houding kun je dan van veel Thaien (is het Thaien?) terug verwachten.

Kwam mijn vorige verslag nog uit Ayutthaya, een uur boven Bangkok, zit ik inmiddels al een stuk noordelijker. Afgelopen donderdag ben ik aangekomen in Sukhothai, na een busreis van 6 uur. Ik hoor jullie al zuchten maar; het voelde als 2 uur zo'n geweldige bus was het. Prima airco, lekker 2 stoelen voor mezelf en af en toe prachtig uitzicht. Het historisch park hier in Sukhothai is opgenomen op de UNESCO werelderfgoedlijst, en daarom besloot ik hier een tussenstop te houden onderweg naar Chiang Mai. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want het park was het zeker waard. Het was een soort oase van rust in de chaos van Thailand. In het park stonden een aantal tempels centraal (Wat Sa Si, Wat Mahathat en Wat Si Sawai voor de google-fans) maar de prachtige meertjes en palmbomen trokken ook veel aandacht. Het park wordt constant schoongemaakt en geveegd, net zoals alle straten in de steden trouwens. Thailand houdt alles graag schoon. In het park veegden een aantal vrouwen zelfs het grasveld..

Ik heb het park bezichtigd met, je raadt het nooit, een fiets. Dat was super leuk, omdat je je wat sneller verplaatst, en je maakt ook nog een beetje wind voor jezelf. Ik had mijn prachtige tweewieler gehuurd, en na een stukje fietsen bleken de remmen eigenlijk niet te werken. Ookal is het repareren hiervan me vorig jaar met veel, veel, veeel geduld geleerd door de snorrenbrigade van Huski, lukte het me niet hier iets aan te doen. In combinatie met het verwarrende linksrijden was ik dan ook een klein gevaar op de weg! Ben benieuwd hoe dat zal gaan met autorijden als ik terug kom..

De oude vertrouwde Chinezen waren natuurlijk ook gezellig in het park te vinden. Gelukkig niet in de aantallen waarin ze in Bangkok waren, maar toch een leuke afvaardiging hiervan. Een aantal waren op de fiets en hadden hier zichtbaar erg veel plezier in. Andere groepen werden verplaatst door het park met een busje. Deze busjes scheurden in het park van tempel naar tempel, waar de Chinezen even konden uitstappen voor een foto. Het lijkt me verschrikkelijk om op die manier door Thailand te jakkeren!

In Sukhothai heb ik een kamer (eigenlijk halve bungalow) in een parkje met zwembad jeeej. Reden genoeg om hier wat extra nachtjes te blijven, en zo zit ik hier in plaats van de geplande 2 nachten, in totaal 4 nachten. Bruin worden is natuurlijk ook hard werken haha. Morgen vertrek ik met een meisje dat ik heb ontmoet in Ayutthaya, en toevallig hier weer tegen het lijf liep, naar Chiang Mai.

Helaas kan ik in dit vrij moderne internetcafe dan net weer geen foto's uploaden.. Dus die houden jullie tegoed! Misschien grappig om erbij te vermelden: Ik zit hier tussen bijna 20 gamende kids. Het valt me op meer plaatsen op dat Thailand verder ontwikkelt is (dan doel ik met name op economisch), dan ik in eerste instantie dacht. De scholen hier zijn mooier en chiquer dan in Nederland. Dit zijn gok ik dan wel privescholen! Ook houden ze hier veel huisdieren, zoals katten en honden. Straathonden worden gevoerd door de lokale bevolking. Je ziet hier ook verschillende dierenwinkels. Daarnaast zitten overal kappers en de auto's zijn voornamelijk type groot luxe glimmend amerikaans en veelal pickups. Natuurlijk zie je veel mensen werken op straat, de markt of in winkeltjes, maar ook deze mensen lopen vaak met een smartphone.

Ik ga weer verder met mijn heerlijk relaxdagje bij het zwembad haha, hopelijk maak ik jullie niet te jaloers!

So far for now,

Byee x

  • 15 Maart 2015 - 10:00

    Nicolien :

    dag lieve rosa,
    Klinkt heerlijk zeg waar je nu zit! Ik zeg lekker genieten van de rust, omgeving, zwembad enz:)
    Leuk dat je een medereiziger hebt voor het volgende avontuur!
    Denk aan je.
    Liefs

  • 15 Maart 2015 - 16:22

    Anneke:

    Lieve Rosa, natuurlijk maak je me wel jaloers met al dat moois wat je ziet ! En in die halve bungalow van jou was vast nog wel een plekje voor mij ! Maar fijn dat je zo geniet van dat alles, houden zo ! Je hebt nog weken voor de boeg om heel veel moois te zien en leuke dingen te doen !

  • 15 Maart 2015 - 18:40

    Paulien :

    Hai lieve Roos,
    leuk verhaal heb je weer geschreven! Grappig de titels die jij boven je verhalen zet, heel passend.
    Het is maar goed dat ik dat niet wist van fietsen zonder goede remmen en waarschijnlijk ook zonder helm..... .Gelukkig heb je het er heelhuids van af gebracht!
    Wel leuk inderdaad om te fiets e.a. te verkennen. Maak je voor mij, zover mogelijk,ook foto's van de schoolkinderen en de scholen? Leuk lesmateriaal voor mij! Goede reis morgen en tot gauw weer, dikke knuffel, Paulien

  • 16 Maart 2015 - 17:17

    Welmoedt:

    Heueues niet jaloers hoor! Ik heb hier ook al gezonnebakt. Weliswaar moest ik eerst een sauna nemen en was het buiten niet hoger dan 6 graden; maar tòch.....
    Ingewikkelde plaatsnamen om op te schrijven zeg.
    Leuk je iedere keer een beetje te volgen Rosa en keep smiling

  • 16 Maart 2015 - 17:19

    Welmoedt:

    Keep smiling to the Tai :)) :)) :))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosa

Actief sinds 20 Feb. 2015
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 14151

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 19 April 2016

Argentinië

06 Maart 2015 - 20 April 2015

Thailand

Landen bezocht: