Laid-back lady - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rosa Knaap - WaarBenJij.nu Laid-back lady - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rosa Knaap - WaarBenJij.nu

Laid-back lady

Door: Rosa van der Knaap

Blijf op de hoogte en volg Rosa

19 Maart 2015 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag ben ik precies 2 weken weg van huis. Ik merk dat ik me steeds meer thuis voel in dit gekke land. Je bent zo welkom hier en het is heerlijk 's ochtens wakker te worden en te bedenken waar je zin in hebt.

Na wederom een busreis van 6 uur ben ik afgelopen maandag samen met een ander Nederlands meisje aangekomen in Chiang Mai, the laid-back lady of the north. Ik denk dat dit de grootste stad na Bangkok is, maar het voelt hier alsof je in een dorp loopt, alles is dichtbij. Ik heb een hostel in het centrum, binnen de oude stadsmuren. Het enige wat duidt op een grote stad is het achterlijk drukke verkeer. Ook hier is de enige regel in de jungle der asfalt, wil je voorrang, moet je het nemen. Chiang Mai is verder een super leuke stad, met overal terrasjes, winkeltjes, pleintjes en 's avonds in veel kroegen live muziek. Iedereen is lekker relaxt en de sfeer is goed.

De Wat Phra That Doi Suthep (ja, de namen worden steeds langer) is een van de bekenste tempels hier. Hij staat hoog op de Doi Suthep berg, en de rit naar ernaar toe was bepaald geen pretje. We zaten achterin een rot daang, dit zijn kruisingen tussen bussen en taxi's. Je deelt ze met andere mensen, en iedereen wordt afgezet op verschillende plaatsen. De weg de berg op was verschrikkelijk. Denk zwitserland/ardennen/Pyreneeën/Alpen en dan alles bij elkaar. De weg was letterlijk zo: ~~~~~~~. Met mijn heerlijke wagenziekte was ik dus behoorlijk verrot toen ik na zo'n 45 minuten rijden boven uitstapten.

De Wat Phra That Doi Suthep heeft wel een grappig verhaal over het ontstaan van de tempel en de locatie. De mythe is namelijk dat de tempel verplaatst moest worden in opdracht van een monnik, en dus hesen het ding op een olifant. Dit arme beestje hield het niet al te lang vol, en bovenop deze berg zakte hij met hoogstwaarschijnlijk een hartaanval in elkaar. Vervolgens werd besloten de tempel hier maar te laten staan.

Om bij de tempel te komen moet je een trap van 306 treden beklimmen. Hierbij is het de bedoeling om te mediteren/bezinnen oid. Helaas is dat lastig met de vele toeristen, maar het idee heeft wel wat. Eenmaal boven aangekomen, was het niet echt de mooiste tempel die ik hier heb zien staan. Maar de hele setting was wel bijzonder, zo midden in de jungle. Vanaf de tempel zou je ook een geweldig uitzicht kunnen hebben. Helaas hangt er in maart en april een dikke smog lucht, omdat alle boeren in de omgeving in deze maanden hun grond verbranden.

The Flight of the Gibbon is een van de grootste, langste en hoogste zipline van zuidoost Azie. (Ziplinen??! www.flightofthegibbon.com) Als buitensportfan stond deze dan ook hoog op mijn thailandbucketlist. En het viel zeker niet tegen! Met 33 platforms, ziplines van 800 meter en prachtige uitzichten was het een geweldige manier om de jungle te zien. Af en toe moesten we een stukje lopen tussendoor, en her en der stonden dan borden welke giftige beesten er allemaal zaten. Dat is natuurlijk wel fijn om over na te denken terwijl je daar loopt. Oeh en ik heb gibbons gezien, hele leuke harige aapjes.

Om nog even in de dierensfeer te blijven, ik denk dat we een nestje baby hagedissen op onze kamer hebben. Ze zijn opzich best schattig, alleen blijf ik hopen dat ik ze niet in mn bed vind 's nachts.. Vandaag ben ik van plan om naar de Chiang Mai Zoo te gaan, om de panda's en koala's te zien! Morgen reis ik door naar Pai, het noordelijkste stadje dat ik opzoek tijdens mijn reis.

So far for now,

Byee x

  • 19 Maart 2015 - 09:21

    Koos:

    Naast al de mooie en avontuurlijke momenten valt mij vooral op dat je, in vergelijking tot een week geleden, een stuk milder praat over de mogelijke aanwezigheid van een hagedissenfamilie op je kamer. Ga zo door.
    Koos

  • 19 Maart 2015 - 13:42

    Maartje:

    Heey lieve Rosa, wederom een erg leuk en levendig verhaal. Misschien eens bij 3 op reis solliciteren hierna? ;) Leuk dat je zulke afwisselende dingen doet en meemaakt, en de groeten aan familie Hagedis! xxx

  • 19 Maart 2015 - 21:28

    Welmoedt :

    Wauw Rosa, dat meisje op die trap! Dat is echt een prachfoto!
    En dan die ziplijnen door het oerwoud heen....ik wist eerst niet wat het was.
    Geweldig. Vorig jaar heb ik in Almere ook aan die draden gehangen (brrrr), maar dat haaaaalt het niet bij dat oerwoud van jou. Plezier verder!

  • 21 Maart 2015 - 19:22

    Tonny:

    Sjongejonge,wat heb jij in die korte tijd allemaal gezien en wat weet je goed die bizondere, wondere wereld in onze huiskamer te krijgen. Nu ik dit allemaal gelezen en gezien heb beleef ik mijn wereld anders.Wat valt er allemaal te beleven ! Jammer dat ik al 80 ben !!! Maar via jouw enthousiaste verhalen pik ik toch nog een en ander mee. Bedankt lieve Rosa en succes op je verdere reis. Ik kijk uit naar je volgend verslag. Groetjes en goede wensen, ook namens Geert, Tonny

  • 23 Maart 2015 - 19:51

    Carla:

    Geweldig Rosa om zo als Tarzan door de jungle te slingeren. En dan nog aapjes kijken ook...

  • 24 Maart 2015 - 15:40

    Anneke:

    Leuk verslag Rosa en mooie foto's ! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en geniet van alles wat je ziet en meemaakt ! Behalve die wagenziekte dan..... Bedankt voor je kaart, heeft ook een verre reis gemaakt..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosa

Actief sinds 20 Feb. 2015
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 14166

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 19 April 2016

Argentinië

06 Maart 2015 - 20 April 2015

Thailand

Landen bezocht: